Monday, February 10, 2014

Ragam Si Ibu

بسم الله الرحمن الرحيم

Harini ada something berlaku kat sekolah tadi + nak sambung cerita tentang klu haritu,hehe
Dalam dok tunggu masa untuk masuk kelas petang td ada la seorang ibu pelajar datang. Asal-asal datang untuk bayar yuran. Then, ntah macam mana terus jadi agak berat isu perbualannya. Si ibu tanya perihal anaknya. Kebetulan ayie adalah guru ganti untuk kelas anaknya. Tapi memandangkan ayie hanya guru sementara dia tak tanya la lebih-lebih dengan ayie. Si ibu bertanya dengan guru lain.

Tapi,yang menyedihkan cara si ibu bertanya. Perihal tanggungjawab kami guru-guru ni. Adakah anaknya akan terabai, sekolah mampu kah kekal kan prestasi anaknya memandangkan anaknya adalah pelajar cemerlang katanya (anaknya baru pindah sekolah sini), sekolah mampukah berikan pertolongan dari segi ubatan atau sebagainya seandainya terjadi perkara tak diingini kepada anaknya, dan mengatakan bahawa guru sepatutnya kawal pelajar sepenuhnya bukan biarkan anak terpengaruh dengan rakan.

Ayie faham apa yang si ibu maksudkan, apa yang si ibu mahukan. Tapi percayalah, setiap guru tetap mahukan yang terbaik untuk pelajar-pelajarnya. Tak ada guru yang nak pelajarnya tak pandai. Tapi harus di mengerti kan juga, bukan hanya seorang dua pelajar di sekolah. Walaupun ayie hanya lah guru sementara rasa tanggungjawab tu tetap ada. Jauh di sudut hati ayie pun tetap mahukan yang terbaik untuk pelajar-pelajar ayie. Ayie sayangkan pelajar-pelajar ayie dan mendokan semoga mereka jadi insan yang berguna kelak. Bukan hanya pandai ilmu duniawi tapi ilmu akhirat juga. Ayie ingatkan kisah tu tamat di situ je, rupanya petang tadi si ibu datang lagi untuk minta no hp ayie. Katanya senang nk hubungi kalau apa-apa hal. Huhu redha je la ayie kasi kan..

Apa yang dapat ayie simpulkan untuk pengajaran harini, semua ibubapa mahukan yang terbaik untuk anak-anak mereka. Begitu juga dengan guru. Ayie hanya mampu muhasabah diri dan berdoa agar menjadi ibu yang terbaik kelak (memandangkan belum berkahwin kan,hehe) Semoga kisah ni akan mengingatkan ayie kelak cara bagaimana seharusnya ayie lakukan. Maaf andai coretan ayie ni buat orang terasa. Hanya pendapat dan luahan dari insan biasa ni. Gudluck semua pelajar-pelajar ayie walau dimana korang berada! =)

No comments:

Post a Comment