Sunday, May 25, 2014

Perubahan Perlukan Ilmu

بسم الله الرحمن الرحيم

Ayie da lama nak buat entry tentang perubahan ni sebenarnya. Tapi dok fikir-fikir patut tak patut. Cuma yang ayie nak cakap, apa yang ayie tulis adalah rasa dan pendapat ayie semata-mata. Bukan di tujukan untuk siapa-siapa pun ye. Ayie percaya semua orang mesti nak berubah ke arah kebaikan. Tak banyak cket pun mesti ada kan? Ayie secara peribadinya mula latih diri untuk ubah mana yang patut. Cover mana yang belum sempurna untuk dicover. Tapi semuanya memang take time la. Yang penting sabar dan yakin Allah sentiasa ada dengan kita. 

Ayie cukup bangga dengan sorang sahabat ayie masa di sekolah rendah ni. Dari sorang gadis biasa yang lebih kurang macam ayie terus berubah secara drastik. Sekarang dia da berpurdah tau. Dari sorang gadis yang pakai tudung biasa-biasa je terus berpurdah. Allah..ternyata hidayah Allah tu tak terduga. Siapa juga boleh Allah berikan. Ayie belum berkesempatan lagi nak tanya dia apa yang mengarahkan dia ke arah itu. Dia berubah ni lebih kurang sebulan lepas dia kahwin. Alhamdulillah..

Ayie percaya dengan satu kata-kata ni: perubahan perlukan ilmu, takut nanti kalau perubahan tu jadi fitnah pada agama. Ayie bagi 1 contoh, sorang muslimat ni sopan bertudung labuh. Tapi dia meniru dalam exam. Ayat pertama yang keluar dari mulut pensyarah apa tau? Oooh..dia berselindung disebalik tudung labuh tu ye. Allah..ayie yang bukan bertudung labuh ni pun terasa panas dengar kata-kata tu. Sebabkan nila setitik, rosak susu sebelanga. Ayie sampai terfikir, adakah nanti ayie bertudung labuh pun orang akan fikir ayie camtu..

Tak semua buat perangai camtu. Banyak lagi yang baik-baik yang boleh kita jadikan tauladan kan. Sebab tu, perlu ada ilmu dalam segala hal. Tak salah nak berubah. Ayie pernah wt satu entry sebelum ni, berubah bukan hanya untuk menutup aurat dengan sempurna, berubah juga untuk akhlak dan peribadi yang mulia, Insyaallah.. Sama-sama kita betulkan diri dan peribadi =)

Sumber: Google

4 comments:

  1. Betul tu Ayie, perubahan perlukan ilmu kerana dengan ilmu yang ada boleh kita jawab apa yang dipertikaikan

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan..btl2,Insyaallah..Kutip ilmu bnyk2 dlu =)

      Delete
  2. Ilmu dan tujuan perubahan memang penting Ayie :) Kalau kita ada dua benda ni, tak adala kita tersalah arah ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul,ada 2 benda ni insyaallah tak salah arah =)

      Delete