Saturday, May 10, 2014

Ketika Kita Mengeluh..

بسم الله الرحمن الرحيم

Allah..saat hati dilanda pelbagai macam kegusaran, segala macam hal duniawi yang menyerabutkan, Allah pertemukan ayie dengan sebuah nasihat yang penuh makna. Terus hati jadi tenang mengingatkan bahawa ayie tidak keseorangan didunia ini, Allah sentiasa ada bersama..Hati terus meletakkan 100% kepercayaan tanpa sebarang keraguan. Allah ada bersama saat senang dan susah mu..

Ketika kita mengeluh:
"eeeii,aku penat sangat.."
Allah menjawab, maksudnya:
"Dan Kami jadikan tidurmu untuk istirehat" (An Naba':9)

Ketika kita mengeluh:
"Beratnya dugaan ni, tak sanggup rasanya aku.."
Allah menjawab, maksudnya:
"Aku tidak membebani seseorang, melainkan sesuai kesanggupan" (Al-Baqarah:286)

Ketika kita mengeluh:
"Serabutnya.."
Allah menjawab, maksudnya:
"Hanya dengan  mengingatiku hati akan menjadi tenang" (Ar-Ra'd:28)

Ketika kita mengeluh:
"Apa yang aku buat ni semua sia-sia.."
Allah menjawab, maksudnya:
"Siapa yang mengerjakan kebaikan sebesar biji zarah sekalipun, nescaya ia akan melihat balasannya" (Al-Zalzalah:7)

Ketika kita mengeluh:
"Tak dak sorang pun yang nak tolong aku.."
Allah menjawab, maksudnya:
"Berdoalah(mintalah) kepadaKu, nescaya Aku akan kabulkan" (Al-Ghafir:60)

Ketika kita mengeluh:
"Aku sedih sangat.."
Allah menjawab, maksudnya:
"Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah beserta kita" (At-Taubah:40)

-Redha atas segala ketentuanNya-

5 comments:

  1. Terima kasih atas perkongsian Ayie :)

    ReplyDelete
  2. Terima kasih atas perkongsian...manusia suka mengeluh walau pun byk nikmat diberiNya.. :-(

    Jom singgah blog saya.. http://hanipahghazali.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. salam..jemput join GA ni>>>
    Super Extravaganza Giveaway!
    Dah join? Jom check status referral anda kat SINI

    Hadiah:
    Cash 150 2015 calendar with your picture& phrase
    bookmark with your picture&phrase S
    tep-step penyertaan yang mudah & 51 orang pemenang dicari! :)

    ReplyDelete