Sunday, September 13, 2015

Tuisyen Membaca 6 Tahun

بسم الله الرحمن الرحيم

Nak mula macam mana ye..hihi Oke, malam ayie ada ajar tuisyen membaca. Bukan ayie yang bukak kelas tuisyen. Jiran yang mintak tolong ajarkan cucu dia 6 tahun membaca. Diaorang risau dia tak pandai baca lagi. So bila suruh orang luar macam ayie ni ajar dia takut sikit. Ceeiiitt! takde maknanya dia takut, haha Hari first je dia segan2, lepastu tak segan da pun. Elok je dok tegur ayie bila jumpa.. Takde la ayie garang mana pun, cuma tegas je..

Oke, kaedah macam mana ayie guna? Ayie bukan lah graduan pendidikan awal kanak-kanak. Bukan jugak graduan dari maktab, tapi ayie cuba la berusaha belajar macam mana nak ajar dan fahamkan anak2 4-6 tahun ni since ayie jadi guru tadika T__T Ayie banyak belajar dari google dan pemerhatian anak2 di tadika la. Memandangkan anak yang ayie ajar tuisyen ni (Aqeef) da kenal huruf dan boleh sebut bunyi suku kata, maka ayie tak guna lah kaedah fonetik tapi ayie guna sebahagian buku 'Bacalah Anakku'. Sebab apa? sebab dia tak di perkenalkan dari awal dengan kaedah tu, dia pun dah 6 tahun dan dah terbiasa dengan sebutan biasa ni bukan dengan kaedah fonetik. Ayie akui kaedah fonetik ni mudah bagi anak2 bunyi kan sesuatu perkataan tu, tapi masalahnya diaorang tak reti sebut bunyi huruf asal tu. Contohnya, kaedah fonetik sebut huruf M - em. Tu dari pemerhatian ayie di tadika la sebab anak2 di tadika ayie di ajar dengan kaedah fonetik. Korang boleh la google untuk tahu lebih lanjut tentang kaedah ni..

Berbalik pada tuisyen Aqeef ni, ni kaedah yang ayie buat:
1) Ajar perkataan 3 huruf. Contohnya abu, ubi, api (Alhamdulillah, Aqeef dah lepas)

2) Ajar perkataan 4 huruf / dua suku kata. Perkenalkan dulu pada dia dua suku kata. Contohnya: bu, ju, ka, ri. Ayie buat lebih kurang flash kad macam gambar di bawah. Kemudian baru gabung kan. Contohnya: buku, raja, tali.

#Tips, ajar by a e i o u. Maksud ayie, bagi anak2 sebut yang 'a' dulu. Contohnya: ba, ra, ta, ma, ka, la. Di ikuti bunyi huruf i dan seterusnya. Sebab apa yang perhati dengan Aqeef ni, bila kita campur2 huruf dia akan keliru. Ayie perkenalkan dulu guna kaedah tu. Agak2 dia da dapat tangkap baru campur sikit.

Google

Alhamdulillah, yang ni pun aqeef dah lepas. Ayie buat flash kad ayat dekat dia. Bila anak2 dah lepas step di atas boleh la perkenalkan ayat simple pada diaorang. Contohnya: ini buku, saya ada buku biru. Macam kat bawah ni..



3) Seterusnya, ajar perkataan 5 huruf / yang belakangnya 3 huruf. Contohnya: timun, makan, hujan, otak. Step ni nak perkenalkan anak2 dengan bunyi perkataan seperti man, kan, dan, lan. Bagi step ni pun da boleh buat ayat simple2 untuk anak2. Yang ni Aqeef belum belajar, in sha Allah akan di perkenalkan minggu ni. 

4) Step seterusnya, perkenalkan perkataan ng, ny, sy. Contohnya: barang, mendung, sungguh. Step ni da perkenalkan perkataan or bunyi yang agak tough sikit. Tapi in sha Allah anak2 boleh tangkap dengan baik sebab kita dah perkenalkan satu per satu bunyi. Bukan2 terus2 nak ajar yang tough ni. Yang ni pun Aqeef belum di ajar ni. 

Alahamdulillah, opah dan ibu Aqeef bagi respon yang baik. Diaorang cakap Aqeef da boleh baca yang simple2. Dok baca flash kad ayie bagi tu. Opah dia cakap beria dia menunjuk dia boleh baca T__T Macam2 la kau Aqeef, wat segan kakak je..hihi Apa yang ayie nak tekankan di sini, yang paling utama JANGAN lokek bagi pujian pada anak2. Pujian ni dapat menaikkan semangat diaorang, seoalahnya diaorang faham kita puji tu menunjukkan dia boleh buat dengan baik. Seterusnya dia sendiri akan berusaha nak buat yang terbaik sebab kita selalu sebut yang dia pandai. Tips seterusnya, JANGAN terus2 dengan sesi membaca je. Anak2 akan cepat bosan. Ayie selang seli dengan mewarna, tengok video, buat matematik. So takde la si Aqeef tu bosan dan penat membaca. In Sha Allah, apa yang baik tu boleh la di jadikan contoh, kalau yang tak betul tu boleh la betulkan ayie ye..=)


2 comments:

  1. kat tadika ayie guna kaedah fonetik ke... wah bestnya... akak ajar alisha kaedah tu jugak tp di sekolah, alisha diajar sukukata...

    ReplyDelete
    Replies
    1. A'ah kak. Tadika ayie guna kaedah fonetik tp ayie ajar tuisyen kaedah suku kata sbb Aqeef da terbiasa dgn suku kata. So nk tukar kpd kaedah fonetik tu die keliru, so far die oke dpt tangkap..

      Delete